تقریباً هر روز، تغییراتی را در الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها شاهد هستیم. برخی از آنها ترفندهای کوچک هستند اما برخی از این الگوریتم گوگل به طور جدی نتایج موتورهای جستجو را تکان می دهند. این مقاله به شما کمک میکند تا با مهم ترین الگوریتم های گوگل آشنا شده و نحوه کارکرد هرکدام را بهتر درک کنید.

الگوریتم های گوگل
معرفی الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا از مهم ترین الگوریتم های گوگل بوده و جهت مبارزه با محتوای بی ارزش، تکراری کوتاه و ضعیف منتشر شده و با استفاده از میزان رضایت کاربران از صفحات وب و مطالب آنها، صفحات را مرتب میکند. پاندا یک به اصطلاح “نمره کیفیت” را به صفحات وب اختصاص می دهد. این نمره سپس به عنوان یک فاکتور جهت رتبه بندی استفاده می شود.

در ابتدا، پاندا به عنوان یک فیلتر استفاده میشد تا اینکه بخشی از الگوریتم گوگل باشد، اما در ژانویه سال 2016 ، گوگل آن را به طور رسمی در الگوریتم اصلی گنجانید.
الگوریتم پاندا بر خلاف تصور عموم فقط برای یافتن مطالب تکراری نیست و میزان رضایت و علاقه کاربران به مطالب را نیز بررسی میکند. به طور کلی این الگوریتم جهت جلوگیری از پیدا شدن مطالب کوتاه و ضعیف در نتایج جستجو ایجاد شده و سعی میکند در نتایج جستجو ها، مطالب پر بار و جذاب جای مطالب بی کیفیت و تکراری و کوتاه را بگیرد.

زمانی رسیده بود که کاربران از نتایج بی کیفیت جستجوهای گوگل شکایت می کردند و این الگوریتم جهت رتبه بندی صفحات بر اساس رضایت کاربران ایجاد گردید.

الگوریتم پنگوئن

گوگل در سال 2012 الگوریتم پنگوئن را گسترش داد تا از تقلب های وب سایت ها نظیر خرید بک لینک جهت افزایش بازدید و بهبود رتبه بندی نتایج جستجو جلوگیری کند. بر اساس اعلام گوگل وظیفه مهم این الگوریتم این است که از لینک سازی های غیر طبیعی و غیر قانونی جلوگیری کرده و با لینک های اسپم مبارزه نماید. این الگوریتم همچنان به فعالیت خود ادامه داده و بخش جدایی ناپذیری از هسته اصلی الگوریتم گوگل را به خود اختصاص داده است.

کارایی الگوریتم پنگوئن بدین صورت بوده که در فواصل زمانی مختلف از وبسایت ها بازدید نموده و در صورتی که لینک اسپم و غیر مجاز وجود داشته باشد جریمه هایی را برای وبسایت در نظر خواهد گرفت.

قبل از اینکه الگوریتم پنگوئن ساخته شود ربات های گوگل با توجه به بیشتر بودن لینک های وبسایت و بدون توجه به کیفیت و صحت لینک ها به وبسایت مربوطه رتبه بهتری می دادند و این وبسایت ها را بر آن داشت که به بک لینک و روش های کلاه سیاه جهت لینک سازی روی بیاورند اما در مقابل این شیوه های تقلب الگوریتم پنگوئن پاسخ محکمی از طرف گوگل بود.

الگوریتم پنگوئن
معرفی الگوریتم پنگوئن

الگوریتم همینگ برد (مرغ مگس خوار)

کاربران اینترنت زمانی که برای مورد خاصی جستجو میکنند انتظار بهترین نتیجه را دارند. همه الگوریتم های گوگل برای بهینه کردن این نتایج گسترش یافته اند. الگوریتم همینگ برد برای بهتر کردن نتایج بر اساس کلمات کلیدی که کاربر جستجو میکند گسترش یافت و همواره سعی این الگوریتم بر این است که بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر خود کاربر به او نشان دهد. پیش از این الگوریتم، الگوریتم های پاندا و پنگوئن از قبل وجود داشتند و تنها بروزرسانی هایی جهت بهینه کردن آنها ارائه می شد. اما گوگل با در نظر گرفتن بیش از 200 خصوصیت جهت رتبه بندی سایت ها الگوریتم همنیگ برد را ارایه داد. البته الگوریتم مرغ مگس خوار بیشتر بر اساس کلمات کلیدی در جملات بلندتر نتایج جستجو را بهینه می کند. پس اگر به دنبال نتایج بهتر هستید از جملات طولانی تر استفاده نمایید!

مطلب پیشنهادی!
ما به شما پیشنهاد مطالعه این مطلب را میدهیم
سئو و بهینه سازی سایت

الگوریتم کبوتر

با ارایه الگوریتم های گوگل نتایج جستجو به هدف مورد نظر کاربران نزدیک و نزدیک تر می گردد. گوگل الگوریتم های مختلفی از پنگوئن و مرغ مگس خوار گرفته تا پاندا و… ارایه داده که یاز و کار شبیه به هم دارند اما الگوریتم کبوتر در خصوص سئو محلی کاربرد دارد. در این الگوریتم اگر کاربر به دنبال خدمات یا کالایی باشد که با یک کسب و کار محلی در ارتباط باشد، نزدیک ترین مکان و موقعیت مورد نظر که بیشترین همخوانی را با مورد جستجو داشته باشد به کاربر معرفی می گردد. برای درک بهتر این الگوریتم، یکی از جستجو های خودتان را تصور کنید. مطمئنا برای شما هم پیش آمده که مثلا به دنبال نزدیک ترین فروشگاه موبایل بگردید یا عبارت آرایشگاه مردانه نزدیک به من را در گوگل جستجو کنید. در اکثر اوقات نتایج ارایه شده توسط گوگل شما رضایت شما را جلب میکند. بخش مهمی از این رضایت مندی را مدیون الگوریتم کبوتر گوگل هستید.

معرفی الگوریتم های گوگل
الگوریتم های مهم گوگل

 الگوریتم موبایل (موبایل گدون)

در گذشته وبسایت ها متناسب با صفحه مانیتور های مختلف بهینه سازی می شدند اما با روی کار آمدن موبایل و تبلت باید وب سایت ها به بروزرسانی سیستم خود پرداخته و قابلیت نمایش در تمامی نمایشگر های وسایل مختلف را برای کاربران فراهم می کردند. از اینجا بود که عبارت گوگل ریسپانسیو اهمیت زیادی در خصوصیات وبسایت ها پیدا کرد و در الگوریتم گوگل مورد اهمیت بسیار قرار گرفت. از این دوران ها به بعد بود که گوگل با ارایه الگوریتم موبایل گدون سعی کرد وبسایت هایی را که قابلیت نمایش در موبایل و تبلت را ندارند، از نتایج خود حذف نماید و به عبارتی وبسایت هایی که گوگل ریسپانسیو نیستند رتبه پایین تری از الگوریتم گوگل میگیرند. به مرور وبسایت هایی که موبایل فرندلی نبودند در نتایج جستجوی گوگل پایین تر رفتند تا به امروز که این وبسایت ها جایی در نتایج جستجو ندارند.

الگوریتم هوش مصنوعی (Rank Brain)

الگوریتم های گوگل بر اساس نیاز کاربران به نتایح دقیق تر روز به روز پیشرفته تر می شوند. الگوریتم هوش مصنوعی گوگل با بررسی مفهوم عبارت مورد جستجوی کاربر سعی میکند درک درستی از آن بدست آورده و بر اساس این مفهوم نتایج صحیح تری را نمایش دهد. به عبارت ساده این الگوریتم تلاش میکند عبارات مورد جستجوی کاربر را تحلیلی نموده و نتایج جستجو را بر اساس نیاز کاربر و سلیقه کاربر طبقه بندی نماید. این الگوریتم با استفاده از ساز و کار ماشین لرنینگ و با به کارگیری هوش مصنوعی سعی دارد با بررسی رفتار کاربر، روز به روز اطلاعات بیشتری بیاموزد و نتایج ارایه شده را بر این اساس طبقه بندی نماید.

منبع:

searchengineland.com/8-major-google-algorithm-updates-explained-282627/amp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.